RelatedPost

Soms heeft een inleiding totaal geen zin,  zo ook bij The Legend of Zelda. Zo spelen we in elke release van deze game Link en gaan we uiteraard de prinses redden (deze keer laten we haar ontwaken). Nintendo heeft inderdaad veel fantasie gebruikt bij de basisingrediënten rondom haar beste series (Mario anyone?).

In 2004 heeft Nintendo Zelda II: The Adventure of Link opnieuw uitgebracht als NES-classic op de Game Boy Advance. In Europa konden we in 2005 aan de slag met deze game. Oorspronkelijk lag deze game in 1988 in de Japanse winkels voor de Famicom.

Gelukkig is Zelda II qua gameplay een stuk meer origineel. Waar de eerste Zelda de wereld op zijn kop zette met haar structuur en dataopslag, doet Zelda II daar een schep bovenop en gooit het de gehele structuur overhoop. Iedereen die een vervolg verwachtte met betere graphics en meer omgevingen kwam in 1988 van een koude kermis thuis. Deze game is namelijk totaal anders. Waar we allemaal een topdown RPG-structuur verwachtten, kregen we een side-scrolling-actie-RPG-hybride (term is gepatenteerd door portable-games.nl) met een top-down map.

Deze enorme wijziging zorgde -gelukkig- niet voor problemen op het gebied van sales. Echter, de Zelda-fans waren unaniem, dit is het zwarte schaap in de reeks.

Zelda boxart van de Game Boy Advance versie

Zelda boxart van de Game Boy Advance versie

In 2004 is Nintendo zo aardig geweest om de game, voor een prettige prijs, opnieuw uit te brengen op de GameBoy Advance. Heerlijk moment voor de nieuwe generatie gamers om dus ook eens kennis te maken met deze aparte game.

Inmiddels is het 2012 en zijn we dus 24 jaar verder sinds de release. Grote vraag is of deze game nu nog speelbaar is? Een lastige vraag, die uiteenlopende antwoorden hebben opgeleverd (na een korte inventarisatie op diverse fora). Opvallend is dat het zwarte schaap zeker niet verdwenen is, maar er ondertussen ook veel fans zijn die deze release de beste versie van Zelda tot heden vinden.

Voor de muziekliefhebbers biedt Zelda II ook een unieke ervaring. De game is namelijk grotendeels voorzien van muziek die je in geen enkele Zelda game zult aantreffen. Koji Kondo is de componist van deze game. Zijn voortreffelijke composities zul je helaas niet in andere games aantreffen, gezien dit de enige Zelda game is waar Koji aan gewerkt heeft.

Zelda II: sidescrolling

Zelda II, een remake van de NES klassiekers op de GBA

Moeilijkheidsgraad

Al snel blijkt waarom veel mensen deze game geweldig vinden. Zelda II is namelijk geen makkelijke game. Het vergeeft je niks en vraagt enorm veel van je op het gebied van doorzetting en ritme, maar beloont je inzet ook. Het spel speelt anders dan de gebruikelijke Zelda. Zelda II is meer een role playing game (RPG). Zo verdien je ervaringspunten met het verslaan van vijanden en is daar de befaamde magie meter.

Om Zelda wakker te laten worden hebben we zes kristallen nodig, die verspreid zijn over zes paleizen. Na het doorlopen van deze paleizen, kan je eindelijk het laatste paleis betreden en daar vind je uiteraard de Triforce van moed. Om je te helpen zijn er acht dorpen waarin je kunt aansterken, geruchten kunt noteren en misschien wel geheimen ontdekken? Uiteindelijk resulteert het uitspelen van de game in een jongedame die wakker wordt en een vredige wereld. Dit alles is conform verwachting en niet verrassend.

Wat Zelda II bijzonder moeilijk maakt, buiten de sterke vijanden om, is de zoektocht naar de paleizen an sich. Met weinig hints, veel vijanden en een ‘game over’ die constant loert, is dit de moeilijkste Zelda game tot heden. Geen mietjes materiaal dus. Dankzij de random encounters is de zoektocht geen makkelijke. Om de zoveel stappen zul je moeten vechten voor je leven. Gelukkig kun je je technieken verbeteren om zodoende je reis wat te vereenvoudigen. Bepaalde technieken zijn een echte must, zoals de down thrust en de up thrust; beiden zwaardtechnieken om vijanden respectievelijk onder en boven je neer te steken. Ben je eenmaal in een paleis aangekomen start de volgende uitdaging. Paleizen in Zelda II bevatten namelijk geen map of compas, je zult dus zelf moeten onthouden waar je wel of niet bent geweest.

De map bestaat overigens uit twee gedeeltes, west en oost en dankzij een vlot kun je tussen beiden delen navigeren. Daarmee is dit één van de meest omvangrijke Zelda games ooit.

Zelf zijn we dan ook enorm te spreken over Zelda II, maar we zijn ons zeer zeker bewust van het feit dat deze game zeker niet voor iedereen geschikt is. Frustratie zal er zeker zijn, maar daar tegenover staat pure euforie bij het afronden / vinden van een paleis. Uitspelen van Zelda II is dan ook alleen weggelegd voor bikkels met een doorzettingsvermogen.

Speedruns, hoe is het mogelijk!

Zelda II is niet de game die zich extreem leent om speedruns op uit te voeren. Dankzij de random encounters is het namelijk vrij lastig in te schatten hoelang een bepaalde queeste kan duren. De gekoppelde moeilijkheidsgraad maakt het neerzetten van een snel resultaat des te lastiger.

Toch zijn er veel gamers bezig om dit spel zo snel mogelijk uit te spelen. Dit jaar nog (2012) is het record gezet op 1 uur, 15 minuten en 26 seconden. Dit is zonder het gebruik van warps en zonder te sterven. Denk jij het beter te kunnen?

Angry Videogame Nerd

Hoe fout het ook mag klinken, portable-games.nl is een groot fan van de Angry Videogame Nerd. Graag verwijzen we jullie ook naar de video-review van onze ‘vriendelijke’ nerd:

Dit artikel is geplaatst onder de categorie: Gameboy Advance ,met de tags , . Bookmark de permalink.

Over Rudy Luiten

Enorme passie voor draagbare spelcomputers. Constant bezig met nieuwe devices, mogelijkheden en het maximale halen uit een handheld. Als het draagbaar is, dan is het interessant!

Reageren is niet meer toegestaan, volgende keer sneller zijn?