paper-mario-boxartWat is Paper Mario? Mocht je cynisch zijn dan zal het antwoord de zoveelste Mario-game luiden, maar laten we dat even achterwege laten. Het is de serie waarin Mario een RPG avontuur beleefd in een wereld die uit papier en karton bestaat. Dankzij een verrassend leuk turnbased gevechtssysteem en scherpe dialogen vol humor is de reeks alles behalve de “zoveelste Mario titel”. Ontwikkelaar Intelligent Systems die hoofd verantwoordelijk is voor de games doet dan ook iedere keer zijn uiterste best om dit te onderstrepen. Dit doen ze door met Sticker Star een andere weg in te slaan. Het is nu minder een RPG geworden, maar het lijkt me meer op een adventure game. Maar wel met een turnbased gevechtssysteem en de typische grafische stijl die we gewend zijn van Paper Mario.

papermario-stickerstar1Een ander terugkerend element is dat Mario in actie moet komen om zijn eeuwige vijand Bowser te stoppen. Mario, Princess Peach en alle Toads van het dorpje Decallburg vieren het jaarlijkse Sticker Fest waar de zogenaamde Sticker Komeet langs komt. Deze komeet kan je wens(en) vervullen. Een prachtig moment natuurlijk voor Bowser om de festiviteiten te verzieken. De komeet vervult zijn wens waardoor hij geweldige krachten ontvangt van de royal stickers die eerst schuilden in de komeet. Hij kidnapt zoals gewoonlijk Peach en zorgt voor een enorme ravage in de omgeving van Decallburg. Terwijl de Toads in paniek rondrennen, stuit Mario op de beschermer van de royal stickers, Kersti. Deze wil niks liever dan de stickers terug laten keren naar de komeet. Mario biedt natuurlijk zijn hulp aan.

papermario-stickerstar2In ruil voor zijn hulp besluit Kersti Mario bij te staan met haar eigen krachten. Tijdens de zoektocht van het duo naar stukjes komeet en royal stickers komen ze in de vele levels in aanraking met Bowser’s troepen. Wat volgt is een turnbased gevechtssysteem waar Mario stickers moet gebruiken om te vechten. Zo kan hij kiezen voor een spring-aanval die hij kan verlengen door op het juiste moment de a-knop in te drukken. Hierdoor ontstaat er een combo die meer schade veroorzaakt. Zo zijn er meer mogelijkheden zoals een hamer gebruiken of een Koopa-schild gebruiken als projectiel, maar het komt er op neer dat het aanvallen prima werkt. Het enige nadeel van het stickersysteem is dat een sticker maar éénmalig te gebruiken is. Na gebruik zal de sticker verdwijnen uit je stickerboek. Gelukkig kan Mario genoeg nieuwe stickers vinden in levels en kopen in winkels.

Fans van de oudere Paper Mario titels zullen absoluut niet blij zijn met het wegnemen van bepaalde RPG elementen en dat de humor niet zo sterk als in voorgaande delen, maar toch is Paper Mario Sticker Star de moeite waard.

papermario-stickerstar4In eerste instantie lijkt deze opzet de speler enorm te limiteren qua mogelijkheden, maar niks is minder waar. Tijdens het onderzoeken van de vele levels liggen er genoeg stickers voor het oprapen en aan muntjes komen voor nieuwe stickers is ook niet moeilijk. Verslagen vijanden zijn in de meeste gevallen vrij gul in het geven van een mooie fooi. Vechten in Paper Mario blijft dus uitstekend, maar naarmate de game vordert begint de drang om te vechten minder te worden. Tijdens het verkennen van de verschillende levels kunnen tegenstanders vrij makkelijk ontweken worden. Tenzij er een verplicht gevecht langs komt, is het in sommige gevallen gewoon mogelijk om een level te voltooien zonder maar één gevecht te starten. Hierdoor wordt de game te makkelijk. Een andere reden waarom vechten niet nodig hoeft te zijn is dat de beloningen voor het verslaan van vijanden alleen maar muntjes en in sommige gevallen stickers opleveren. Mario ontvangt geen ervaringspunten voor het verslaan van tegenstanders waardoor hij dus ook niet in level kan stijgen. Sterker nog, Mario’s HP kan alleen verhoogd worden door hartjes te vinden die verstopt zijn in de verschillende levels.

papermario-stickerstar5Een van de sterkste punten van de Paper Mario-reeks wordt door deze opzet een beetje nutteloos gemaakt. Echt zonde aangezien er toch ook genoeg valt te genieten in de game. Zoals eerder gezegd lijkt het nu meer op een adventure titel omdat hij de levels doorzoekt voor nieuwe stickers, maar ook om obstakels te overbruggen. Zo zullen Mario en Kersti vaak genoeg op vreemde obstakels stuiten zoals voorwerpen die uit het level zijn geknipt. Wanneer het duo het juiste voorwerp hebben gevonden, kunnen ze door middel van zogenaamde “paperize” krachten het er weer in plakken. Het komt ook verscheidene keren voor dat er een zogenaamde “thing” sticker nodig is om verder te komen. Zo moet Mario bijvoorbeeld een molen aan de praat krijgen, maar er is geen zuchtje wind te bekennen. Even daarvoor heeft hij een ventilator sticker gevonden die hij op de juiste plaats moet plakken. Eenmaal op de juiste plaats geplakt zal er een gigantische ventilator verschijnen die de molenwieken stevig laat draaien. Sticker Star zit gelukkig vol met dit soort momenten en het is vrij charmant om dit te zien.

papermario-stickerstar3Dat is ook de reden om Sticker Star door te blijven spelen. Hoewel er later in het spel een paar momenten zijn waarin niet duidelijk is welke “thing” stickers nodig zijn, kon ik dat vreemd genoeg het spel wel vergeven. Het verkennen van de zes werelden blijft leuk omdat er altijd iets bijzonders gebeurd. Als het niet de levels zijn die prima in elkaar steken, dan zijn het wel de dialogen en grapjes die voorbij komen. Het is wel zo dat de humor niet zo scherp is als in andere Paper Mario-delen, maar toch valt er weer genoeg te lachen in Sticker Star. Zo scheldt Kerstie de bebrilde Kamek Koopa uit voor hipster, wordt Mario aangevallen door Para Koopa’s die zich gedragen als straaljager piloten (compleet met aviator zonnebrillen!) en zijn sommige Toads oprecht verbaast over het feit dat Bowser hen netjes op een stapeltje had opgeborgen in een kastje. “Heeft hij toch een beetje manieren!” merkt de Toad op.

Toch overheerst er het gevoel dat Sticker Star niet helemaal in balans is. Doordat ontwikkelaar Intelligent Systems de speler niet genoeg beloont via het gevechtssysteem, ontstaat er automatisch meer nadruk op het ontdekken van levels en ontwijken van vijanden. Daar komt ook nog bij dat ondanks dat de levels best goed in elkaar zitten, zijn er hier en daar ook wat duidelijke minpunten te vinden. Het idee overheerst dat ze bij Intelligent Systems al bezig waren met een geheel nieuwe aanpak voor de Paper Mario-reeks, maar dat ze deze te snel hebben toegepast op Sticker Star. Er zijn goede ideeën en het is op bepaalde punten voelbaar dat ze bijna gestuit zijn op iets heel leuks, maar het is het net niet. Ze hadden eigenlijk nog meer tijd moeten steken in het perfectioneren van deze opzet of het concept verder moeten uitbouwen zodat het kon schitteren in een toekomstige Paper Mario-game.

Dit artikel is geplaatst onder de categorie: Featured, Nintendo 3DS ,met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Auteur

Geschreven door: Rene Koops

Een reactie op Paper Mario: Sticker Star

  1. Rudy Luiten stelt:

    Ik vind de game best aardig, maar het opdelen in levels had van mij niet gehoeven. Persoonlijk word ik meer opgenomen in een game als deze een gehele wereld vormt. Desnoods verbonden door treinen / vliegtuigen etc…

Lees ook...