De twintig beste games op de Game Boy Classic
De Nintendo Game Boy heeft sinds haar introductie een enorme hoeveelheid games ontvangen en meerdere keren een vernieuwd leven dankzij nieuwe hardware of nieuwe games. Vooral PokéMon gaf de Game Boy een tweede leven. De Game Boy was voor velen niet weg te denken en onderdeel van de opvoeding. Schoolpleinen vol met kinderen met een Game Boy. Thuis een moeder die een highscore probeerde te halen op Tetris en op vakantie of in de bus zag je mensen zoeken naar de juiste lichtval. Een icoon uit de jaren 90. Wat zijn nou de beste games voor deze klassieke handheld?
20 Ducktales 2
Alles wat je droomt gebeurt in Ducktales woohoo! Ducktales 2 is de logische opvolger van het iconische Ducktales 1. Deze titel heeft wel een andere ontwikkelaar, maar deze heeft enorm haar best gedaan. Meer (optionele) geheimen, meer te onderzoeken, meer puzzels en daarmee ook meer waarde. De game speelt iets anders, maar is op alle fronten de betere game. Oke, een nadeel: het iconische moontheme is hier niet hoorbaar, maar dat maakt de game op de andere fronten goed. In deze game ga je op zoek naar schatten van de McDuck-familie, die tocht begint zodra de neefjes een mysterieuze stuk van een kaart vinden in de kelder. Op zoek naar alle delen om de kaart compleet te maken dus. Naast de golfswing is ook de unieke pogo-stick sprong, zoals je hem kent uit het eerste deel, weer van de partij. Daarnaast zijn er moves toegevoegd om switches om te zetten en dozen vast te pakken en er aan te trekken. Al deze moves zijn broodnodig om verder te komen en geld te verzamelen. Verzameld geld kan nu omgezet worden naar items. Dit alleen al maakt het verzamelen zinvoller dan het eerste deel. Geef je echter alles uit, dan ben je zeer zeker niet de winnaar, maar is dat Govert Goudglans. Dat wil je voorkomen.
Ducktales 2 is de ideale platformer die het net even anders doet.
| Ontwikkelaar | Make Software |
| Beschikbaar op | Nintendo Game Boy |
19 Kirby's Block Ball






Arkanoid, maar dan leuker
Kirby, onze roze held, staat symbool voor vernieuwing. Het merk van Nintendo durft het als één van de weinige games aan om totaal andere genres uit te proberen. Vaak pakt dit goed uit. Zo ook bij Kirby's Block Ball. Het concept is echter beproefd. Met een paddle moet je blokjes wegwerken om zo naar het volgende level te gaan. So far, weinig nieuws. Einddoel is hier om die vervelende King Dedede te verslaan. Ook dat is een beproefd doel binnen Kirby games. Het gaat bij Kirby veelal om eten en die Dedede verslaan.
Weinig verrassends, maar Kirby brengt sfeer, liefde en vrijwel altijd heerlijke gameplay. Soms is het dus niet erg om niet origineel te zijn, Kirby combineert vaak klassiekers met typische Kirby-acties. Kirby brengt zodoende nog aardig wat 'quality of life'-verbeteringen naar de beproefde formule. Zo is er altijd een pijl die netjes aangeeft wat exact de richting is waar Kirby naartoe stuitert. Druk je op de A-knop als Kirby de paddle raakt, dan ontstaat er een boost die Kirby krachtiger maakt dan ooit. Andere verbeteringen zijn de toevoeging van meerdere paddels die je kunt besturen in een level. Ze kunnen links- en rechts geplaatst worden, of aan de bovenkant en onderkant van het level. De besturing sluit hierbij naadloos aan. Ook zijn er bommen en warpsterren naar bonuslevels. Tenslotte is er nog een beproefd concept van Kirby en dat is de overname van krachten. Ook dat zit verwerkt in deze game. Vuurkrachten, Elektriciteit, Steen... ze zijn allemaal aanwezig en dagen bij aan een wisselende gameplay en soms zijn de krachten nodig om echt verder te komen. Dit is een heerlijke game, die 100% Kirby is, ook al is het niet de platformer die je gewend bent. En dankzij de highscores kan je hier lang mee zoet zijn en dat is juist een element wat heerlijk werkt op Game Boy games. Een terechte plek in deze toplijst.
| Ontwikkelaar | Nintendo R&D1 |
| Beschikbaar op | Nintendo Game Boy |
18 Motocross Maniacs
Game Boy games floreren vaak in eenvoud. Motocross Maniacs is zo'n game waar een handleiding niet nodig is en je toch constant het gevoel hebt om toch nog één potje te doen. Met je crossmotor door levels cruisen en zoveel mogelijk vette truucjes doen en slim omgaan met je boosts om die jumps en loopings te halen. Leuker wordt het niet. De levels hebben verschillende routes zodat verveling niet snel toeslaat en de uitdaging er is om toch de meer compleze route te tackelen. De meest complexe route is vrijwel altijd de bovenroute. Daar blijven is de uitdaging, maar de beloning is daar ook in de vorm van items en het gegeven dat deze routes het snelste zijn. Ben je te enthousiast en raken je boosts op, dan is de kans aanwezig dat je zal moeten wachten totdat de timer op 0 staat om het opnieuw te proberen. Met je d-pad kan je je crossmotor optillen voor wheelies en nog belangrijker, om je draai aan te passen tijdens een sprong. Alles draait om kunde en de juiste hoeveelheid aanpassing om te zorgen dat je het einde gaat halen. Heb je je motor en de controls helemaal onder de knie, dan kan je naar level B of C die exact dezelfde courses biedt, maar dan met minder tijd.
| Ontwikkelaar | Konami |
| Beschikbaar op | Nintendo Game Boy |
17 Final Fantasy Legend III








Waar Motocross Maniacs liet zien wat eenvoud kan betekenen doet Mystic Quest Origin – Final Fantasy Legend III het tegenovergestelde. Een traditionele RPG op de kleine Game Boy. Kan dat wel? Om het enigzins behapbaar te houden is het resourcemanagement aspect verdwenen, kan je magie gebruiken met behulp van magic points en is er een levelsysteem geintroduceerd op basis van experience points. Dit spel is een volwaardige RPG en doet denken aan Dragon Quest of Phantasy Star. Deze Saga game is genereus en geeft je vaak flinke beloningen na een battle. Persoonlijk vinden wij dat heerlijk, maar het laat de balans wel soms te positief uitslaan naar de speler. Upgrades van je equipment zijn daarentegen netjes gemachted met de vijanden. Je zult dus niet snel zoveel kunnen upgraden dat je onoverwinnelijk wordt. Dat maakt de game redelijk fair, maar desalniettemin nog steeds aan de makkelijke kant. Grinden heeft hierdoor weinig zin. Leden van jouw party kunnen daarnaast ook nog transformeren naar bijvoorbeeld een monster of een robot. Welk type transformatie maakt overigens niet superveel uit. Ze zijn allemaal erg krachtig.
Deze Saga game maakt stappen rondom automatisering die fijn zijn. Het is een redelijk gestreamlinde RPG en zet daarmee stappen om zich te onderscheiden van andere RPGs. Al met al een stukje geschiedenis die vooruitgang laat zien en nog steeds prima is om te spelen.
| Ontwikkelaar | Squaresoft |
| Beschikbaar op |
|
16 Parodius






Hier hebben we een game te pakken die fantastisch speelt, maar waar de makers echt helemaal los zijn gegaan qua look-and-feel. Parodius is het antwoord op Gradius, maar dan vooral als parodie. En gek genoeg komen beide games uit dezelfde stal. De game is vreemd, maar lekker. Na een bijzondere intro kan je kiezen uit Konami-karakters: wil je de pinguin zijn uit Pinguin Adventure, of een octopus, twinbee of toch de meer traditionele Vic Viper uit Gradius. Elke karakter heeft zo zijn eigenschappen die helpen zoals snelheid en kracht. In deze game verzamel je snoep. Want, wie houdt er niet van snoep? De eerste baas laat trouwens al zien wat een knotsgekke game dit is. Je moet hierbij een vliegend piratenschip verslaan met een kattenkop. Na het verslaan kom je in een stage wat net een circus is met clowns en vliegende likkende lippen. Om later weer in een flipperkast te belanden. Of wat dacht je van een level waarbij je wordt aangevallen door feeën. Er is zoveel te zien. Het verrassingseffect in deze game is groot en de graphics zijn fantastisch. Met de zuivere gameplay mechanics van Gradius is dit de perfecte combo: fantastisch controls, prima gameplay en hilarische graphics en sounds. Het bracht ons een lach op het gezicht en dat is wel het hoogst haalbare toch?
Wat voor soort shooter heb je liever?
| Ontwikkelaar | Konami |
| Beschikbaar op | Nintendo Game Boy |


















