De Game Boy Advance (GBA) staat bekend om haar goede Super Nintendo (SNES) conversies en puike 2D games. Toch is het ook mogelijk om respectabele 3D beelden te tonen op de GBA. Toegeven, het zijn niet de allermooiste beelden, maar veelal wel goed speelbaar.

De Game Boy Advance heeft een techniek genaamd Mode 7. Deze techniek vonden we ook al terug in de Super Nintendo en biedt de mogelijkheid om een platte afbeeldingen (achtergrondlaag) te draaien en te schalen. Zo kan er dus diepte ontstaan in het gepresenteerde beeld.

Daarnaast biedt de Game Boy Advance voldoende kracht om grove 3D objecten (polygonen) te kunnen tonen en verwerken.

In dit artikel noemen we de games op waarvan wij vinden dat ze toch een knap staaltje techniek hebben getoond en alsnog speelbaar zijn.

3D games: First Person Shooters

De Game Boy Advance heeft in haar leven een groot aantal first person shooters (FPS) mogen ontvangen. Een aantal van deze shooters is goed uitgepakt qua techniek.

Doom I & II

  • Genre: FPS (first person shooter)
  • Ontwikkelaar: ID Software / David A. Palmer Productions
  • Publisher: Activision

DOOM

Doom-Gameboy-Advanced-Gameplay-screenshot-1Doom op de Game Boy Advance maakt gebruik van de oude Atari Jaguar versie van Doom. Deze is ooit ontwikkeld door de vader van Doom, namelijk John Carmack.  Hoewel Doom niet opgedeeld is in hoofdstukken heeft de Game Boy Advance wel de mogelijkheid om een hoofdstuk te selecteren.
Een aantal vijanden zijn verwijderd, zoals de Cyberdemon, maar er zijn ook wijzigingen aangebracht in bestaande vijanden. Zo beweegt de Cacodemons uitzondedoom2_gba_shot3rlijk snel, in vergelijking met de oorspronkelijke PC release.

De Game Boy Advance versie biedt vier slots om je spel in op te slaan. Opslaan kan echter alleen na het uitspelen van een level.

Een uitstekende toevoeging is deadmatch. In acht nieuwe levels kun je het opnemen tegen vrienden. Dit is mogelijk via de Game Boy Link Cable, of de GBA Wireless adapter.

DOOM II

doom_ii_gbaDoom II op de Game Boy Advance maakt doom_ii_gba2gebruik van een unieke engine, genaamd: Southpaw Engine (ontwikkeld door Torus Games). Deze engine is specifiek voor de GBA ontwikkeld en heeft haar focus liggen op FPS games. Naast Doom II, maakt bijvoorbeeld ook Duke Nukem Advance en Ice Nine gebruik van deze engine.
Doom II bevat alle maps, inclusief de verborgen Wolfenstein map. Gezien het spel niet gebruik maakt van de originele code, zijn er wat kleine wijzigingen ten
opzichte van het origineel, namelijk:

  • De shotgun herlaadt een stuk sneller dan het origineel
  • De chaingun vuurt geen twee kogels af, maar 1 per keer.
  • Het gebruik van je vuisten is niet meer zo snel als voorheen
  • De kettingzaag ‘duwt’ tegenstanders weg in plaats van naar je toe.
  • Zodra je een ‘geheim’ gebied betreedt, dan wordt dit nu door middel van een pop-up getoond.
  • De box met raketten bevat nu tien raketten in plaats van vijf.
  • Monster bloed is groen in plaats van rood
  • Er zijn twee maps opgesplitst om zodoende geheugen problemen te voorkomen.

1Beiden Doom games performen bijzonder goed. Er is wat lichte slowdown bij een grote hoeveelheid actie op het scherm. Veelal loopt de game echter uitstekend en identiek aan de PC versie (in sommige gevallen zelfs beter).

Duke Nukem Advance

  • Genre: FPS (first person shooter)
  • Ontwikkelaar: Torus Games
  • Publisher: Take-Two Interactive

Duke_Nukem_Advance2

Duke Nukem Advance maakt gebruik van de assets (sprites, geluid) van Duke Nukem 3D. Met vier moeilijkheidsgraden en de mogelijkheid om de game ook in multiplayer te spelen (tot vier spelers) maken Duke Nukem Advance een uiterst volledige game. Duke Nukem moet door 19 levels op zoek naar de alien badguys. Van Area 51 tot aan Egypte, Duke Nukem Advance blijft de volledige sfeer behouden van de oorspronkelijke Duke Nukem 3D. Uiteindelijk eindigt het gevecht op het schip van de aliens.

Duke_Nukem_AdvanceZoals de voorlopers bevat ook Duke Nukem Advance diverse items. Deze zijn benodigd om de levels te doorlopen. Daarnaast bevat Duke Nukem Advance diverse nieuwe vijanden, zoals een krab, een alien ei en een grijze alien. Elke locatie heeft tenslotte ook nog een eindbaas.
Duke Nukem Advance is geen volledige 3D game. Door eenvoudige trucjes worden sprites gepresenteerd alsof je een 3D game speelt.

Qua performance levert Duke Nukem Advance uitstekend werk. Er is geen sprake van zogenaamd fogging of slowdown. Portable-Games vindt Duke Nukem Advance dan ook een van de beste shooters op de Game Boy Advance.

Wolfenstein 3D

  • Genre: FPS (first person shooter)
  • Ontwikkelaar: ID Software / David A. Palmer Productions
  • Publisher: Activision

wolf3dWolfenstein 3D is een directe port van de MS DOS versie van Wolfenstein. De resolutie is omlaag gebracht en het opslaan tijdens een spel is niet meer mogelijk. Opslaan gebeurt na het afronden van een level. Tenslotte is de achtergrond-muziek verwijderd.

Al met al een sterke port, maar gezien de geringe 3D actie is dit ook niet verrassend.

Ecks vs Sever games

  • Genre: FPS (first person shooter)
  • Ontwikkelaar: Crawfish interactive
  • Publisher: BAM! Entertaintment


ecks-vs-sever3Eck vs Sever begint al bijzonder. Je kiest om Eck of Sever te spelen. Deze keuze bepaalt welke levels je getoond krijgt en hoe het verhaal zich uit. Kortom, je zult dit spel nog een keer willen spelen met een ander karakter.
Eck vs Sever maakt gebruik van een homebrew engine. Hiermee is de game in 10 maanden opgezet. De engine bestond voornamelijk uit een demo-level van Doom II. De engine was geschreven in C, maar is later omgezet naar assembly om een hogere performance te halen. BAM! wilde dat deze engine de showcase voor de GBA zou zijn. Dat is aardig gelukt, met veel details en veel interactie. Zo zie je bijvoorbeeld visjes rondzwemmen in het water. Zwemmen kun je overigens ook, door middel van de L en R triggers op je Game Boy Advance. Helaas moesten wel bepaalde multi-player levels aangepast worden om de performance te garanderen. De multi-player laat het toe om met ecks-vs-sever2vier spelers aan de slag te gaan.
Eck vs Sever II volgde al snel. Deze behield dezelfde principes, maar poetste de graphics nog iets meer op. Vooral de locaties werden verbeterd. Geen saaie warenhuizen en hotels meer, maar de ondergrondse, terroristische compounds en enorme villa’s.

Duke Nukem Advance heeft overigens een betere performance dan de Eck vs Sever games.

Games met een open omgeving hebben altijd zijn of haar problemen. Zelden is de game bugvrij, of is er geen sprake van vreemde glitches. Op de GBA heeft men ook getracht dit genre te gebruiken.

Crazy Taxi: Catch a Ride

  • Genre: Open world
  • Ontwikkelaar: Graphics State Games
  • Publisher: THQ

CT1_GBADe Arcade en SEGA DreamCast topper Crazy Taxi omzetten naar de GBA lijkt een enorm vreemde, domme zet. Toch is het gebeurd. Het spel draait op de Graphic State Engine en geeft volledige 3D polygonen weer. Er is zelfs gebruik gemaakt van Texture mapping. Technisch een enorm knappe zet, maar qua uitwerking heeft dit zeker haar effect op de gameplay. Er is wat sprake van fogging, maar erger nog, door de verschillende details op het scherm komt het allemaal zeer onoverzichtelijk en blokkerig over.

ct2_GBADoor alle details is de framerate niet optimaal. Zodoende komt de verwachte snelheid niet goed uit de verf. Gezien de kracht van de GBA zijn er ook niet zoveel auto’s en voetgangers op de weg in vergelijking met het origineel.

Al met al is Crazy Taxi geen goede port.

Driv3r

  • Genre: Open world
  • Ontwikkelaar: Velez & Dubail Dev
  • Publisher: Atari

driv3r_GBA2Waar GTA op de GBA verkoos om een topdown 2D perspectief te bieden gaat Driv3r volledig op de 3D over. Dit is GTA op je Game Boy. Met zowel auto als per voet is het mogelijk om een gigantische stad te verkennen. Een stad met variatie. De voorloper Driver 2 bood ook een 3D stad, maar deze was monotoon, bevatte geen variatie en kon simpelweg saai genoemd worden. Driv3r biedt variatie en straalt ook uit dat je vrijheid hebt in een stad.

Drive_GBA1Dit technisch wondertje presteert daarnaast ook nog eens zeer degelijk. De framerate is prima te noemen (er zijn wat framerate problemen met veel actie op het scherm), maar de draw-distance is matig te noemen. Zorgwekkend zijn echter de bugs en glitches.  In veel gevallen wordt zelfs Driver 2 aangeraden, gezien deze game een stuk minder technische problemen bevat en een algehele soepelere ervaring biedt.

De technische problemen starten al bij de zogenaamde collision-detection.  Een auto correct raken lijkt bijna een wonder. Je hebt hier geen controle over. Soms stopt je eigen auto abrupt bij een botsing, soms rijd je door een andere auto heen en soms lijkt het goed te gaan.

Driver_GBA3Driv3r lijkt dan ook de meest ambitieuze GBA retail game ooit. Dat is wat waard. Met 25 verschillende missies en ruim 25 verschillende auto’s is er een hoop te doen in Driv3r. Tenslotte zijn er nog minigames om je skills te testen, zoals het afleggen van een Slalom, het halen van checkpoints binnen gestelde tijden etc.

Asterix & Obelix XXL

  • Genre: Open world
  • Ontwikkelaar: Velez & Dubail Dev
  • Publisher: Atari

Asterix & Obelix, wie kent ze niet? De dappere helden die de Romeinen een lesje leerde. Zo ook in Asterix & Obelix XXL (A&OXXL). Dit keer geheel in 3D. Hiermee is A&OXXL de enige 3D-platformer op de GBA.

Asterix_and_Obelix_XXL-GBA1Grafisch pakt de game fantastisch uit. De afbeeldingen spatten van het scherm, dankzij de cartoony look-and-feel.

De gameplay is echter iets minder. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan knoppen op een Game Boy Advance. Daarnaast zit er gameplay technisch nog een raar element in de game. Je levensbalk deel je namelijk met de karakters. Speel je als Asterix en word je flink geraakt, dan is Obelix ook flink gewond.

Asterix_and_Obelix_XXL-GBA3Een nadeel bij 3D platformers is het inschatten van afstand en hoogte. Dit geldt ook voor A&OXXL. Door de niet altijd fijne camera-positie kan het voorkomen dat je ravijnen iets te vaak van dichtbij ziet.
Veel van deze mankementen zijn bekend bij 3D platform games. A&OXXL is dan ook niet speciaal, of uniek, of slecht. Het is een leuke middenmoot die erg goed weergeeft wat er met de GBA mogelijk is.

Op de GameBoy Advance zijn genoeg race-games verschenen. Sterker nog, we hebben onlangs nog een geheel artikel aan gewijd:

We hebben voor dit artikel twee racegames gekozen, maar er zijn meerdere 3D racegames die indrukwekkend zijn.

Need for speed underground 2

  • Genre: Racing
  • Ontwikkelaar: Pocketeers
  • Publisher: Electronic Arts

nfs_1Need for Speed underground laat je werken aan je street credibility. Dit doe je door je auto te tunen, door races aan te gaan in vijf verschillende buurten. Met 30 verschillende officiële licenties (Toyota, Volkswagen, Nissan etc.) en meer mogelijkheden om te upgraden lijkt dit de must voor elke race / auto liefhebber. De game geeft een zeer goede indruk van snelheid waarbij de beelden soepel over het scherm passeren.

V-Rally 3

  • Genre: Racing
  • Ontwikkelaar: Velez & Dubail Dev
  • Publisher: Atari

v-rally3_1V-Rally 3 staat, onder de kenners, bekend als de beste 3D game voor de Game Boy Advance en dat is niet vreemd. Het spel is inderdaad indrukwekkend op de Game Boy Advance, maar een groter compliment is dat de game een geweldige game zou zijn op welk platform dan ook. Tenminste, als je wat kleine foutjes durft te vergeven.
De lijst met features en mogelijkheden is in ieder geval indrukwekkend:

  • Rally en Rally Cross modes
  • 10 verschillende racing teamsv-rally3_3
  • Zeven verschillende locaties
  • Cartridge save (twee slots)
  • Link cable mode voor multiplayer

Qua graphics lijkt het spel op een PlayStation 1 titel. Dat is een enorm compliment. Als we dan toch een klacht mogen opvoeren, dan is het de moeilijkheidsgraad. Vooral de eerste levels (season) zijn waanzinnig simpel. Daarnaast zijn er onzichtbare muren gevormd langs de tracks. Met deze muren maak je vrij snel kennis, gezien ze vrijwel direct naast de tracks aanwezig zijn.

Dan zijn er nog shooters. Ook de GBA had uitstekende shooters in de vorm van Gradius Advance, Gunstar Super Heroes, Astro boy: Omega Factor, Medal of Honor Infiltrator en velen anderen.

Star X

  • Genre: Shooter
  • Ontwikkelaar: Graphic State
  • Publisher: BAM!

star-x_2Star X is eigenlijk Starfox, maar dat mogen we niet zeggen. Star X wordt door veel gamers als indrukwekkend ervaren, gezien dit de eerste polygonen shooter was op de GBA. Het betreft hier gebruik van flat shaded polygonen. Dit doet denken aan de eerste jaren van 3D gaming. Gezien de vlotte framerate komt het spel vrij soepel en indrukwekkend over. Qua geluid is er aanzienlijk bespaard. Explosies en ander geluid komt erg blikkerig over.

Met 22 missies is er voldoende te beleven. Tenslotte is er sprake van een wachtwoord-systeem, wat een nadeel is.

Iridion 3D

  • Genre: Shooter
  • Ontwikkelaar: Shin’en
  • Publisher: Majesco

iridium3d_1Shin’en staat bekend om het feit dat zij grenzen opzoeken. het begon allemaal bij de Game Boy Advance, maar inmiddels hebben we gezien dat zij hetzelfde hebben gedaan op de Nintendo DS, Nintendo 3DS, Nintendo Wii en de Nintendo WiiU. Shin’en is een ster op het gebied van techniek en compacte formaten.

Iridion begon op de Game Boy Color, maar werd al snel overgezet naar de veel krachtigere Game Boy Advance. Dat gaf mogelijkheden op het gebied van gameplay, sound en vooral graphics. Door het gebruik van realtime encoding wordt de indruk gegeven dat Iridion een 3D game is, maar in praktijk worden 2D sprites constant aangepast om die illusie te presenteren.

iridium3d_2Door de GAX sound-engine was het mogelijk om goede geluidbestanden om te zetten naar compacte bestanden zonder al te veel kwaliteitsverlies. Dankzij realtime decoding konden deze kleine bestanden direct omgezet worden naar een werkbaar formaat. Zodoende was er meer ruimte over voor de graphics.

 

Dit artikel is geplaatst onder de categorie: Featured, Gameboy Advance ,met de tags , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Over Rudy Luiten

Enorme passie voor draagbare spelcomputers. Constant bezig met nieuwe devices, mogelijkheden en het maximale halen uit een handheld. Als het draagbaar is, dan is het interessant!

Reageren is niet meer toegestaan, volgende keer sneller zijn?

Lees ook...