menu

Steel Wool Games is nog geen bekende speler, maar dat kan het wel worden. De mensen achter deze studio komen namelijk van Pixar. En Pixar ken je weer van ToyStory, Cars en Finding Nemo. Kortom, een studio met kwaliteit. FlyHunter Origins is de eerste game van deze kleine studio. Wordt dit een veelbelovende start, of een flop?

Zodra ik het logo van uitgever Ripstone op de PSVita zag verschijnen stegen de verwachtingen. Ripstone is namelijk ook uitgever van toppers zoals: Knytt Underground, Stick it to the man, Table Top Racing en dus Flyhunter Origins. Stuk voor stuk uitstekende games.

FlyhunterOrigins_3

Het verhaal van Flyhunter Origins

Flyhunter is voorzien van een aantal hoogwaardige filmpjes. Een groot aantal van de hoofdstukken worden dan ook ingeleid door een grappig filmpje. In FlyHunter speel jij Zak de schoonmaker (en ook nog een ander persoon, maar daarover later meer). Op een knullige manier krijg je het namelijk voor elkaar om alle goederen en ook nog eens alle andere bemanning van jouw ruimteschip te verliezen.

Er is weinig hoop, tenminste…. dat denkt men! Zak is echter een enorm coole alien en probeert de goederen (lees vliegen) en de bemanning weer terug te halen. Dikke pech dat deze zijn verspreid over planeet aarde. Nog erger is dat dit net de planeet is die we met succes hebben verlaten.

FlyhunterOrigins_4

Onze kluns Zak kan dus aan de slag. Helaas is Zak niet zo groot, dus de planeet aarde lijkt ineens een stuk vijandiger vanuit de ogen van Zak. Gevaarlijke insecten, enge kikkers. Allemaal hebben ze het voorzien op Zak.

Aan het begin van het spel heb je ook nog eens geen hulpmiddelen. Je zult het moeten doen met perfecte sprongen en ontwijkingen. Al snel verdien je genoeg ‘geld’ om je beter te beschermen tegen het kwaad op de aarde. Je krijgt de keuze uit een tweetal producten; een vliegenmepper en een pistool. Met een vliegenmepper op zak wordt het spel ineens een stuk leuker, maar ook makkelijker. Beiden producten kun je ook nog eens upgraden om ze nog sterker te maken (en een trophy te verdienen).

Gelukkig is daar ook nog de grote baas van Zak om de druk op te voeren. “The Investors” zijn namelijk de bazen van de ruimteschepen. Ook van “The Frog”, het ruimteschip waar Zak op schoonmaakte. Zij willen hun vracht en bemanning wel op tijd weer thuis hebben. De kop van Zak staat op het spel om zorg te dragen dat iedereen heelhuids en vooral op tijd wordt afgeleverd. Klanten wachten namelijk op hun goederen (lees: vliegen).

Fly Hunter Origins

Variatie is de sleutel tot succes

FlyHunter Origins is een klassieke platformer en van dergelijke games kunnen er eigenlijk niet genoeg van zijn. De besturing van Zak werkt; zodoende is het niet te lastig om de diverse insecten te ontwijken, en de omgeving te gebruiken om verder te komen.

Zodra je Ara hebt gevonden kun je ook enkele levels met haar spelen.

FlyhunterOrigins_2

Naast de diverse platform-levels zijn er ook uitdagingen om de diverse verloren vliegen te verslaan. Het spel verandert dan van een platform-game naar een 3D shooter. Hierbij achtervolg je een vlieg en probeer je deze zoveel mogelijk te raken met je vliegenmepper. Klinkt eenvoudig, maar één kleine besturingsfout zorgt ervoor dat Zak zoveel afremt dat de vlieg eenvoudig een enorme voorsprong neemt.

FlyhunterOrigins_5

Het verslaan van de vliegen wordt wel gezien als de beloning voor het afronden van een episode. De verslagen vliegen worden ook netjes bewaard in het hoofdmenu van het spel zodat je altijd kan zien welke vliegen je al hebt *gesmackt*!

Bugs bugs en nog meer bugs

De natuurlijke omgeving blijft in alle episodes een onderdeel en zodoende zal je constant bezig zijn met insecten. Naast de insecten in het spel heeft het spel ook last van klassieke bugs. Zo komt het geregeld voor dat Zak vast zit in de vloer, of in een muur. Ik kreeg het zelfs voor elkaar om Zak geheel te laten verdwijnen. Helaas had het spel dit niet door en ging dus vrolijk verder. In al deze gevallen is de enige oplossing het level geheel opnieuw te spelen.

Ik kan dus eerlijk zeggen dat ik bepaalde levels misschien wel zeven keer heb gespeeld; voornamelijk door de bugs in het spel. Feit is echter dat ik een spel snel neerleg als er dergelijke bugs in het spel verwerkt zitten. Toch bleef ik doorgaan en dat is dan ook direct de kracht van Fly Hunters Origins. Het spel is namelijk gewoon erg leuk. De teksten zijn leuk, de humor is leuk, de uitdaging is niet al te hoog, maar prima te noemen en bovenal is er genoeg afwisseling dankzij het vangen van de diverse vliegen en het zoeken naar alle verborgen pakken. Overigens ben ik niet geheel zeker wat ik met deze pakken kan doen. Ik heb ze vrijwel allemaal gevonden, maar dit leverde geen ander uiterlijk op van Zak.

Flyhunter Origins is een leuke eerste poging van Steel Wool Games. Hopelijk besteden ze meer aandacht aan het wegwerken van wat onnodige bugs. Als dat het geval is, dan kijken we reikhalzend uit naar de volgende game. Tot die tijd kunnen we zeggen dat FlyHunter Origins best een leuke game is, maar je moet bereid zijn om bepaalde levels meermaals te spelen om de gamebugs te verslaan.

Dit artikel is geplaatst onder de categorie: PSVita ,met de tags , , . Bookmark de permalink.