menu

fire emblem awakening coverHaat en liefde. Dat zijn de twee woorden die het beste de Fire Emblem-reeks weten te omschrijven. Ze zeggen dat haat en liefde niet ver uit elkaar liggen. Een theorie die in het geval van Nintendo’s strategische RPG wel lijkt te kloppen. De serie heeft inmiddels een trouwe fanbase opgebouwd in het westen en zij zullen met veel liefde uitleggen waarom Fire Emblem meer aandacht verdient dan het eigenlijk krijgt. Tegelijkertijd spuwt dezelfde groep graag hun gal over vijanden die vanuit het niets je personages met maar één klap uitschakelen of je tactische missers direct afstraffen. Ondanks de kleine woede-uitbarsting die zal volgen is er wel het besef dat je een cruciale fout hebt gemaakt. Er wordt een keer diep gezucht en daarna wordt er vrolijk verder gespeeld. Het mag dan niet de makkelijkste game zijn, maar Fire Emblem Awakening is net zoals zijn voorgangers een titel die je maar blijft spelen.

De reden waarom de game niet makkelijk opzij gelegd kan worden komt omdat ontwikkelaar Intelligent Systems al jarenlang met een ijzersterke basis werkt. Net zoals in alle andere Fire Emblem titels die Awakening voorgingen bestuurt men een groep personages in een middeleeuwse setting die op een strijdveld geplaatst worden. Om de beurt gaan de speler en de vijand hun eenheden verplaatsen in de hoop om elkaar te verslaan. Met zwaarden, bijlen, magie en meer gaan de twee kampen elkaar te lijf. Het heeft alleen geen zin om als een rambo de strijd aan te gaan, daarom is het belangrijk om voordat de strijd begint eerst te kijken waar de vijanden zijn geplaatst op het slagveld. Wat voor een eenheden zijn het, welke wapens dragen ze bij zich, kunnen ze op snelle versterkingen rekenen? Door vooruit te plannen is het makkelijker om je vechtersbazen te laten afstevenen op een overwinning.

fire emblem awakening - afbeelding

Voor de mensen onder ons die dit vriendelijke advies afwimpelen zullen het niet lang volhouden op het slagveld. Fouten worden zoals eerder gezegd genadeloos afgestraft. In andere games resulteren dat soort missers in een “Game Over” scherm, maar bij Fire Emblem is de straf nog zwaarder: wanneer een personage tijdens de strijd overlijdt, dan blijft deze ook dood. Er zijn geen voorwerpen die hem of haar kunnen terugbrengen. Speel je door dan kan het personage niet meer gebruikt worden. Het is een onderdeel van de game die niet iedereen aanspreekt, maar er zijn genoeg spelers die van dit soort uitdagingen houden. Het is wel zo dat er in Awakening een “Casual” optie is toegevoegd die er voor zorgt dat gesneuvelde strijders na het gevecht opnieuw ingezet worden. Dit is natuurlijk een poging om nieuwe spelers kennis te laten maken met de serie, maar eerlijk gezegd doet dat een beetje afbreuk aan de “echte” Fire Emblem ervaring.

fire emblem awakening - afbeelding 2

Fire Emblem moet gewoon op de klassieke wijze gespeeld worden: Wanneer een personage sneuvelt moet er een keer gevloekt worden, je moet jezelf bekritiseren vanwege de tactische blunder die gemaakt is en vervolgens wordt de missie opnieuw gespeeld. Want een beetje perfectionistische speler wil iedereen in leven houden. In de meeste gevallen straft de kunstmatige intelligentie op gepaste wijze de speler zijn fouten af, maar zo nu en dan is de game gewoonweg gemeen. Vanuit het niets kan een vijandelijke eenheid, ook wanneer deze bijna geen energie meer heeft, een personage van je leger in één klap uitschakelen. Dat gebeurt soms (vooral op hogere moeilijkheid-niveaus) wanneer je aan de winnende hand bent en er nog maar een paar eenheden zijn om uit te schakelen. Dit soort momenten zijn extreem frustrerend, maar vreemd genoeg vergeef je dit de game wel. Het is een signaal richting de speler die duidelijk wordt gemaakt dat er geen cadeautjes worden weg gegeven.

Voor veteranen is er dan weinig nieuws onder de zon. Awakening biedt de traditionele Fire Emblem ervaring en dat is precies wat fans van de serie willen. Toch weet dit deel zich te onderscheiden van eerdere avonturen door een paar logische en aangename veranderingen door te voeren. De eerste toevoeging is de “Pair up” optie. Het is nu mogelijk om twee personages bij elkaar te voegen zodat ze als een team gaan samenwerken. Dit zorgt er sowieso voor dat er binnen één beurt twee keer aangevallen wordt, maar het brengt een nog leukere extra met zich mee: de statistieken van het duo zal tijdens de strijd verhoogd worden. Zo zal in teamverband de kans op een succesvolle aanval alleen maar groter worden. Dit is enkel een voorbeeld, want naarmate twee eenheden een pair up gaan doen zal hun band alleen maar sterker worden. Wanneer de banden sterker gemaakt worden zullen andere statistieken ook omhoog gaan. Denk bijvoorbeeld aan betere kansen om aanvallen te ontwijken of beslissende aanvallen uit te delen. Vooral beginnende Fire Emblem spelers zullen gretig gebruik maken van deze optie om zichzelf staande te houden, al zullen fans van de serie deze toevoeging ook waarderen. In latere levels is de pair-up functie echt onmisbaar vanwege de horde vijandelijke eenheden die op de speler afgestuurd wordt.

fire emblem awakening - afbeelding 3

De pair-up optie heeft naast invloed op het strijdveld ook nog invloed op de relaties onderling. In Awakening kunnen de personages met elkaar trouwen. Dat klinkt ontzettend suf en lijkt meer een onderdeel die is gericht op onze vrienden uit Japan, maar schijn bedriegt: het blijkt een geestige toevoeging te zijn. Het plezier zit vooral in het maken van de gekste stelletjes die tegelijkertijd vrij effectief zijn op het strijdveld. In het begin worden personages aan elkaar gekoppeld omdat de speler het logisch acht of onder het mom “ik vind haar een trut, die verdient een sul zoals hem”. Later wordt er meer na gedacht over de koppels die gemaakt worden en kunnen er krachtige combinaties gemaakt worden. Een getrouwd stel die de pair up mogelijkheid gebruiken zijn in sommige gevallen onverslaanbaar op het strijdveld.

Is Fire Emblem Awakening de beste uit de reeks? Dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen, maar met deze titel heeft Intelligent Systems bewezen waarom zij gezien worden als een van de beste Nintendo studios.

 

Door de eerder genoemde toevoegingen is Awakening al een dijk van een game, maar het laatste ingrediënt tot succes wordt geleverd door de extra missies die beschikbaar zijn tijdens de game. Tussen het verhaal door is er altijd de kans om niet het verhaal te volgen en een ander pad te kiezen. Zo kan de speler geld gaan uitgeven aan wapens en andere bruikbare voorwerpen, maar ook tijd steken in optionele missies. Deze zijn overigens een stuk lastiger dan de normale missies, maar met een beetje oefening zijn deze altijd wel goed te doen. Daarnaast kunnen er ook kleine groepen vijanden vanuit het niets verschijnen op de wereldkaart. Er is altijd wat te beleven op de wereldkaart. Combineer dat met die verslavende gameplay en het staat garant voor minimaal 40 uur aan plezier. Er is dit keer geen haat te bespeuren bij deze liefhebber. Enkel liefde voor Intelligent Systems omdat ze misschien de beste Fire Emblem tot nu toe gemaakt hebben.

Dit artikel is geplaatst onder de categorie: Featured, Nintendo 3DS ,met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Auteur

Geschreven door: Rene Koops